MÅL FOR FRITIDSCENTRE

MÅL FOR FRITIDSCENTRE (FRITIDSKLUB) 10-13 ÅR

Fritidscentrene i København arbejder ud fra 6 politisk vedtagne faglige mål. I følgende beskrives de 6 mål for Fritidsklub 10-13 år og forventningerne til, hvorledes der skal arbejdes for at opnå det enkelte mål.

Det betyder, at fritidscentret opfylder målet ved

Fritidscenterets børn har mulighed for tæt relation til en professionel voksen.

Fritidscenterets børn bliver passende udfordret på deres personlige, sociale og faglige dannelse.

1. at definere, hvilke værdier der ligger til grund for arbejdet med relationsdannelsen.

2. at der arbejdes systematisk med relationsdannelse og en organisering af det pædagogiske arbejde fx via en matrixmodel/tidlig opsporing, relationsskema, teamopdeling eller kontaktpersoner.

3. at sikre børnene mulighed for en trivselssamtale senest 3 måneder efter opstart i fritidscenteret.

4. at indgå i målrettede samtaler med udsatte børn med fokus på deres personlige og faglige udvikling og trivsel i samarbejde med forældrene, skolen og andre samarbejdspartnere.

Fritidscenterets børn deltager i et

socialt fællesskab på tværs af sociale og etniske forskelligheder.

Fritidscenteret har forventninger og tilbud til alle centerets børn og

understøtter indsatsen for

chancelighed.

1. at definere, hvilke værdier der ligger til grund for arbejdet med inklusion og fællesskab.

2. at sikre miljøer, der tager udgangspunkt i børns interesser og erfaringsniveau, så børnene oplever tilbuddet fagligt, personligt og socialt udviklende.

3. at sikre børnene kendskab til og støttet i at deltage i byens mange kultur- og fritidstilbud.

4. at have et formaliseret samarbejde med foreningslivet, uddannelsesinstitutioner og eksterne aktører om konkrete aktiviteter.

5. at udarbejde en sorg/kriseplan, en antimobbepolitik, en plan for konflikthåndtering mv.

6. at inddrage barnet, forældrene og skolen samt andre samarbejdsparter i udarbejdelse af individuelle handleplaner for børn i udsatte positioner.

Fritidscenteret udvikler modeller for demokratisk dannelse så børnene inddrages på alle niveauer i fritidscenterets daglige liv.

Fritidscenteret understøtter børnenes sproglige udvikling, så de

1. at definere, hvilke værdier der ligger til grund for arbejdet i forhold til sprog og medborgerskab samt social dannelse.

2. at støtte børn i at tage fælles beslutninger, uddelegere opgaver og tage ansvar for egne beslutninger.

3. at etablere relevante interesse– og børneråd, hvor børnene har indflydelse på aktiviteter og økonomi.

4. at sørge for, at børnene får mulighed for at deltage i musiske, kreative og bevægelsesaktiviteter i samarbejde med foreningslivet.

MÅL FOR FRITIDSCENTRE (UNGEVÆRK) 14-17 ÅR

Fritidscentrene i København arbejder ud fra 6 politisk vedtagne faglige mål. I følgende beskrives de 6 mål for UngeVærk 14-17 år og forventningerne til, hvorledes der skal arbejdes for at opnå det enkelte mål.

Det betyder, at fritidscentret opfylder målet ved

Fritidscenteret er et lærings– og udviklingssted, der ruster de unge til at indgå i samfundet.

Fritidscenteret giver de unge en socialpædagogisk og kriminalpræventiv støtte med henblik på at skabe stabilitet omkring deres liv.

1. at definere hvilke værdier der ligger til grund for arbejdet i forhold til relationsdannelsen

2. at der arbejdes med relationsdannelsen og organisering fx via et relationsskema, teamopdeling, kontaktpersoner o.a.

3. at udarbejde handleplaner for unge med særlige behov med inddragelse af forældrene og andre relevante samarbejdspartnere

4. at tilbyde vejledning og rådgivning om personlige/trivselsforhold

5. at arbejde tæt sammen med skole, Socialforvaltningen, Beskæftigelses – og Integrationsforvaltningen, Kultur – og Fritidsforvaltningen og SSP om de enkelte kriminalitetstruede og udsatte unge

6. at udarbejde en plan for, hvorledes de unge over 18 år kommer videre i relevante aktiviteter og tilbud i samarbejde med den unge

Fritidscenteret udfordrer de unge på deres personlige, sociale og faglige dannelse.

Fritidscenteret er et attraktivt møde – og aktivitetssted for de unge, hvor meningsfulde aktiviteter og nærværende voksenkontakt skaber sociale fællesskaber på tværs af sociale og etniske forskelligheder.

1. at definere, hvilke værdier der ligger til grund for arbejdet i forhold til inklusion og fællesskab.

2. at skabe samværsformer præget af respekt, tolerance og ansvarlighed.

3. at støtte unge i at blive en del af et socialt fællesskab, feks. via ”Ung til Ung – metoden”.

4. at arbejde med selvindsigt og empati hos de unge, for at de kan blive aktive medborgere.

5. at inddrage ungdomsskolen, fritids-, kultur- og foreningslivet samt andre interessenter i arbejdet med inklusion og fællesskab i forhold til aktivitetsplanlægningen.

6. at udarbejde en sorg/kriseplan, antimobbepolitik, plan for konflikthåndtering mv.

Fritidscenteret udvikler modeller for demokratisk dannelse af de unge på alle niveauer i centerets daglige liv.

Fritidscenteret understøtter de unges sproglige udvikling, så de

1. at definere, hvilke værdier der ligger til grund for arbejdet i forhold til sprog og medborgerskab.

2. at støtte de unge i at tage fælles beslutninger og uddelegere opgaver.

3. at etablere relevante interesse- og ungeråd, hvor de unge har indflydelse på aktiviteter og økonomi, og hvor de unge får mulighed for at repræsentere andre unge i fritidscenterets/klyngens forældreråd/ bestyrelse.