Generelle informationer om institutionen, der er relevante i forhold til tilsynet Fx lederskifte, fusion, genhusning eller lignende
|
|
FC= Fritidscenter
PL= Pædagogisk leder
PK= Pædagogisk Konsulent
SL= Skoleleder
Medarb. = Medarbejder
KKFO/FI= Københavns kom. Fritidsordning/ Fritidsinstitutionen
RC= Ressourcecenter på skolen
Obs= Observationer på matriklen
FD= Faglig dialog
Forælder rep.=Forældre repræsentant
PL og PK går rundt og ser alle matrikler i FC og der tales om indretning og de fysiske rammer.
På rundvisning bliver det tydeligt at der er gjort en indsats ift. de anbefalinger der kom sidste år. Der er gode dagstavler, som er overskuelige og med billeder af medarbejderne. Der er en oplevelse af at medarb. har taget ejerskab af matriklerne og der har være fokus på at skabe tydelighed ift. hvad de enkelte rum kan bruges til. Jeg oplever en indretning der er tilpasser den aldersgruppe som er på matriklen. Der er lavet hyggekroge, der er tydelig skiltning og i det hele taget er der rart at komme ind på alle matriklerne.
|
|
|
Sociale relationer - barn/voksenkontakten
|
|
|
|
Indsats
|
|
Vedligehold indsats
|
|
Begrundelse Din tekst bør maksimalt fylde 5-10 linjer.
|
|
Gennemgang af obs. Medarb. Fortæller at der arbejdes systematisk med trivselsværkstøjet til at lave en screening. Der kigges på samspil, relationer og fællesskaber. Medarb. fortæller at der tales meget om hvordan man modtager børnene når de kommer og der er fokus på at man er fysisk sammen med børnene. At man understøtter relationerne ved også at være fysiske og at være nærværende i sin tilgang til børnene. Der er fokus på at man gennemgår dagens aktivitetstavle og at der står alle de ting, som man ved børnene efterspørg såsom Hygge (Eftermiddagsmad). Medarb. fortæller at det er vigtigt med fokus på modtagelsen og at medarb. er klar til at se og sige hej til børnene når de kommer. Det er her man som voksen også kan opfange, hvordan barnets sindstilstand er ift. om der har været konflikter i skolen eller der er sket ting på vejen hen til FC som der lige skal tjekkes op på. Det er også den måde at medarb. bliver guidet i hvilke tilbud det enkelte barn skal have den enkelte dag. Medarb. fortæller at i JK-huset kommer børnene på meget forskellige tidspunkter og derfor har de en anden erfaring og tilgang ift. når børnene kommer. De er obs på at hilse, men også at samtale med børnene, så de altid er inddraget i beslutningsprocesser og derfor er vandt til at have indflydelse. UK arbejder også med trivselsværktøjet og der laves indsatser når det er påkrævet. Der arbejdes med værktøjet hvert 14 dag, hvor en gruppe unge gennemgås. Det sikres at alle børn bliver gennemgået løbende. Medarb. syntes værktøjet er meget brugbart ift. at understøtte relations arbejdet. Både ift. når der kommer nye men også ift. løbende at sikre relationer til alle brugere. FK og JK arbejder med trivselsværktøjet minimum hvert kvartal.
|
|
Anbefaling Din tekst bør maksimalt fylde 5-10 linjer.
|
|
Trivselsværktøjet er helt sikkert noget som andre FC kan gavne af at have kendskab til og arbejder med, så det anbefales at man udbreder viden om værktøjet.
|
|
Inklusion og fællesskab
|
|
|
|
Indsats
|
|
Vedligehold indsats
|
|
Begrundelse Din tekst bør maksimalt fylde 5-10 linjer.
|
|
Gennemgang af obs.
Vi talte om hvordan UK arbejder med at fastholde de ”store” i Garagen. Medarb. fortæller at der primært er fokus på overgang til voksenliv ift. kontakten med de store. Medarb. fortæller at deres primære fokus ligger på at skabe en god oplevelse for den yngre målgruppe. PL understøtter at de har arbejdet målrettet med at gøre det rart at være for de yngre, da de store har fyldt en del. Vi talte om hvordan FC arbejder med handleplaner på børn og grupper og hvordan forældrene inddrages i handleplansarbejdet. Alle handleplaner bliver lagt på AULA. Der evalueres løbende og evalueringer lægges også på Aula og deles med forældrene. Der arbejdes med SMTTE. Der sættes konkrete datoer på evalueringen og der er en særlig obs på løbende at følge op og det er også vigtigt at lukke handleplaner ned, når indsatser er lykkes. Medarb. fortæller at de oplever en god forældrekontakt og et stort behov for vejledning og opfølgning med forældrene, men at dette også er vigtigt for at sikre at alle perspektiver kommer med. Forældre rep. Understøtter at der er informeret i forældrerådet hvordan man arbejder med handleplaner og indsatser på børn i FC. Medarb. fortæller at at der også er samtaler med forældre om andre ting end handleplaner. Det kan være brugen af Snap chat, Slik indtag osv osv. FC har lavet en politik ift. slik og sukker i FC. Vi talte om hvordan FC arbejder med notat pligt. Der er kommet en systematik ift. hvornår og hvordan man laver notat. Det er både ved samtaler med forældre hvor der laves referat, men også med en opfølgning ift. et notat hvis man har haft en tlf samtale med en forældrene. Dette er gældende for hele FC. UK arbejder også med SMTTE ift. handleplaner hos deres brugere og der vil man også kontakte forældrene. Der er udviklet et dokument så man sikre at alle trin overholdes ift. indsatser på børn.
|
|
Anbefaling Din tekst bør maksimalt fylde 5-10 linjer.
|
|
Ingen anbefalinger
|
|
Sprogindsatsen
|
|
|
|
Indsats
|
|
Vedligehold indsats
|
|
Begrundelse Din tekst bør maksimalt fylde 5-10 linjer.
|
|
Gennemgang af obs.
Medarb. fortæller at der er fokus på samtaler med udgangspunkt i det fælles tredje. Der er fokus på at udfordre børn og de unge i deres holdninger og antagelser. Der er et særligt fokus på hvordan man samtaler og har dialog på sociale medier kontra når man taler sammen i virkeligheden. Der er stort fokus på medinddragelse og medbestemmelse særligt ift. til aktiviteter i JK. At alle skal deltage aktivt og tage ansvar og dette er for at skabe sammenhæng til den ”virkelige” verden, hvor man jo også tager ansvar for eget liv. Medarb. fra FK fortæller at de har samme fokus, men også har en særlig obs på SMTTE ift. aktiviteter, hvor der er opmærksomhed på at sikre børnenes stemme ind i aktiviteterne og evaluering af aktiviteter. FK bruger også Kahoot ift. afstemninger omkring ting i klubben. Der hvor de helt tydeligt kan have indflydelse. Der arbejdes også med postkasser, så det er muligt for de ”tavse” stemmer kan komme med ønsker. Vi talte om at børn og unge i dag ikke har det samme forhold til Postkasser som vi voksne har. FC har valgt at indkøbe retro postkasser, så det bliver helt tydeligt, hvad en postkasse er. Men der arbejdes også med begrebet ønskesky, som de fleste børn og unge kender til. Medarb. fortæller hvad betydning den fordybet samtale med børnene har. At det ofte er her de for talt med børnene om mange emner. Medarb. fortæller om hvordan man arbejder med sårbare emner f.eks. i danse aktiviteten, hvor der tales om at stå op og vise noget foran andre osv.
I UK arbejdes der også med brugerinddragelse, men de har også fokus på at lave aktiviteter med de unge, som de ikke nødvendigvis selv ville forslå. Medarb. fortæller hvordan de arbejder med Kongespillet, som har fokus på at få de stille stemmer frem og der er fokus på at kunne argumentere og debattere. Til at starte med kan det være udfordrende for de unge at være med, men når de har prøvet det af, så bliver de ret glade for det. UK er også begyndt at arbejde med SDT: På dansk Selvbestemmelses teorien, hvor man arbejder med de unge ift. at synliggøre hvordan de kan ha indflydelse og være medbestemmende på eget liv men også på ting i klubben.
|
|
Anbefaling Din tekst bør maksimalt fylde 5-10 linjer.
|
|
Ingen anbefalinger
|
|
Forældresamarbejde
|
|
|
|
Indsats
|
|
Vedligehold indsats
|
|
Begrundelse Din tekst bør maksimalt fylde 5-10 linjer.
|
|
FC kommunikerer ud via AULA. Der sendes aktivitetsskemaer ud hver uge. Både ift. aktiviteter, Hygge (mad), foreningslivets aktiviteter, ture ud af huset. FC samarbejder med mange forening og der blev nemt de aktiviteter der foregår i samarbejde med foreningslivet. Der kommunikeres også ud til forældrene, hvis der er særlige samtaleemner der tages op. Det er forklaret til forældrene at der vil være nice to know og need to know opslag på Aula, så forældrene selv kan prioritere. Forældre rep. Understøtter kommunikationsformer og fortæller at det er rigtig rart med need to know, nice to know modellen. Forældre rep. Oplever at det er den helt rette mængde af informationer som sendes ud af FC. Medarb. fortæller også at oplevelsen er at det er en god formidling og det virker som om at det understøtter det gode forældresamarbejde. Der blev i forbindelse med forældrerådsvalg inviteret til ”byg din egen Cupcake” og der var virkelig mange forældre der deltog og valget til forældrerådet tog kun kort og der var god tilslutning til forældrerådet. Der afholdes også sommerfest på hver matrikel og her er også altid stor tilslutning. Sommerfesten er med udgangspunkt i at børnene laver boder. Der laves familiestop dans med udskifter på BA og det er også en stor succes. I 5 kl. husets sommerfest bliver der lavet 5 kamp med familierne og dette var også en stor succes. Vi talte om hvordan FC har re-tænkt forældremødekonceptet så det kommer til at handle om aktiviteter sammen med familierne samtidig med at der introduceret til hvad klubben kan. Medarb. fortæller at som sådan arbejder de bare med forældresamarbejde ligesom med børnene, som er med udgangspunkt i det fælles tredje oplevelser. JK har inviteret forældrene til fællesspisning og rundbold, så forældrene kan se, hvad en aftenåben kan byde på. Medarb. fortæller at forældrene er gode til komme og være nysgerrige på aktiviteterne i FC og FC er gode til at invitere ind og viden dele om deres aktiviteter og arrangementer.
|
|
Anbefaling Din tekst bør maksimalt fylde 5-10 linjer.
|
|
Ingen anbefalinger
|
|
Sammenhæng og overgange
|
|
|
|
Indsats
|
|
Vedligehold indsats
|
|
Begrundelse Din tekst bør maksimalt fylde 5-10 linjer.
|
|
FC deltager ved forældremøderne for 3 klasserne, hvor de laver en kort intro til FC og deler en folder ud. Så arbejdes der med besøgsdage, hvor KKFO kommer over med deres 3kl. og ser klubben og prøver aktiviteter som de ikke kan lave i KKFO. 3 klasserne kommer også på besøg med deres klasselærer. Efterfølgende afholdes der besøgsdage hvor både børn og forældre kommer og ser klubben og det har været en MEGET stor succes og FC skal næste år struktureres mere som en rundvisning, da FC blev væltet bagover over hvor mange der kom og hvor ivrige både børn og forældre var. Der afholdes overleveringsmøder med KKFO’erne. Ud fra overleveringsmøder og overleveringspapirer laves der opstartsmøder med forældre og der laves også særlige overgangsforløb, for de børn som har brug for det. Der arbejdes også med overgangsforløb internt i klubben. Der laves overleveringsmøder, men FK er også obs på at det at skifte matrikel, kan gøre noget for barnet så det trives bedre i de nye rammer, måske fordi der er flere aktiviteter som de har interesse for og der måske dannes nye venskaber. Som udgangspunkt følger en handleplan med barnet men f.eks. 5 kl. huset har oplevet at de lukker mange handleplaner, da de nye rammer gør en forskel for det enkelte hus. Overgang fra 5 kl. til JK er med deltagelse i aftenarrangementer. JK har opdaget at det kan være en udfordring for nogle unge at tage helt fra Amagerfælled skole til Sundby Idrætspark. Der er langt. Der er etableret en henteordning i overgangsforløbet, så børnene bliver hentet fra 5 kl. huset og bragt tilbage. Dette for at skabe tryghed ift. hvilken vej man kan gå og at der er lys på trækningen. JK oplever allerede nu at flere og flere unge kommer over i JK. Det har haft en stor succes at åbne op i de nye rammer og flere og flere unge kommer til. Medarb. fra UK oplever at det at dele matrikel med JK gør overgangen nemmere. Der arbejdes også med gennemgående medarb. som både er i FK/JK. JK/UK og der er besøgsdage. Ungeværket er lidt forsinket, men der er planer om at UK kommer ud og besøger skolerne og kommer ind i klasserne og fortæller om Ungeværk. Der er også planer om at bringe de unge i spil, så de også fortæller videre om det. Der arbejdes også med overgang til voksenlivet. Der kommer til at sidde en UU vejleder i UK og der er stort fokus på at de unge bliver klar til at blive 18 år, med de forpligtigelser der kommer når man bliver myndig. Medarb. oplever at Uddannelses ambassadør møderne/uddannelsen er meget vedkommende og helt sikkert taler ind i OTV.
|
|
Anbefaling Din tekst bør maksimalt fylde 5-10 linjer.
|
|
Ingen anbefalinger
|
|
Krav om refleksion og metodisk systematik i den pædagogiske praksis
|
|
|
|
Indsats
|
|
Vedligehold indsats
|
|
Begrundelse Din tekst bør maksimalt fylde 5-10 linjer.
|
|
FC arbejder med Trivselsværktøj og der laves SMTTE på alle aktiviteter og traditioner. Der er opstarten arbejde med Selvbestemmelses metoden. Der arbejdes også med praksis fællesskaber. Det kan f.eks. være ift. arbejde med gruppe dynamikker. Fælles p-møde for FK/JK hver mandag. Der er lavet årshjul for alle p-møder ift. temaer og andet der skal gennemgås. Der er også hus møder hver mandag, de gange der ikke er store temaer på dagsorden til fælles p-møderne. Der er fast struktur ift. at man mødes udvalgt medarb. 1 gang om ugen, hvor der evalueres på handleplaner. Når der evalueres på SMTTE over aktiviteterne, så er man sammen flere ift. at sikre at der er mange ”øjne” på evalueringsdelen. Der er også summermøder hver dag, hvor dagen gennemgås og er der særlige opmærksomhedspunkter. Børne konflikter, udsatte børn osv. Det er tydeligt beskrevet i SMTTE hvordan man evaluerer og hvad man evaluerer på. Det er vigtigt at tegn og mål hænger sammen og beskrives ordentlig, så det sikrer en grundig evaluering. Medarb. gennemgik punkt for punkt hvordan der evalueres. Der afholdes også fælles møder med JK og UK, hvor der arbejdes ud fra samme struktur som FK/JK-fællesmøder. UK holder p- møde hvert 14 dage, men af længere varighed. Der arbejdes med dagbog i UK, så man sikrer at der videndeles på tværs dagligt.
|
|
Anbefaling Din tekst bør maksimalt fylde 5-10 linjer.
|
|
Ingen anbefalinger
|
|
Opfølgning
Her noteres særlige forhold, aftaler eller lignende der er indgået med institutionen/enheden.
|
|
PL sender Trin for trin dokument til PK.
|
|
Hvilket tilsyn forventes gennemført næste år?
|
|
Light-tilsyn
|
|
Afslut faglig dialog
|
|
Ja
|
|
Genvej til mail-skabelon
|
|
Opret mail til leder om kommentering af tilsyn
|
|
Afslutningstidspunkt:
|
|
22-09-2022
|
|
Afsluttet af:
|
|
|